Dieta w łuszczycy

Właściwa dieta może być ważnym elementem w leczeniu łuszczycy. Związane jest to nie tylko z wpływem diety na skórę, ale także z faktem, iż łuszczyca w swojej istocie jest chorobą ogólnoustrojową, a nie tylko chorobą skóry.

dieta-w-luszczycy

1. Dieta niskoenergetyczna i normalizacja masy ciała.

Nasza masa ciała ma duży wpływ na występowanie łuszczycy. Szacuje się, że osoby z BMI 26-29 (nadwaga) mają podwyższone ryzyko łuszczycy. Natomiast osoby z BMI > 29 (otyłość) mają, aż dwukrotnie większe ryzyko wystąpienia łuszczycy. Łuszczyca zaliczana jest do czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Choroby współistniejące z łuszczycą, to m.in. dna moczanowa, choroba Leśniowskiego-Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego oraz zaburzenia metaboliczne tj. cukrzyca,  nieprawidłowe stężenie cholesterolu, nadciśnienie tętnicze. Dieta niskoenergetyczna prowadzi do ograniczenia procesów zapalnych w naszym organizmie. Niezwykle istotne jest, aby osoba z łuszczycą miała prawidłową masę ciała.

1. Kwasy tłuszczowe omega-3 a łuszczyca

W przebiegu leczenia łuszczycy należy spożywać odpowiednie ilości kwasów omega-3 (EPA, DHA, alfa-linolenowy). Kwasy te mają działanie przeciwzapalne, przeciwzakrzepowe i przeciwnowotworowe. Zaleca się spożywanie około 170g dziennie ryb morskich lub 1,8 g/dzień oleju rybnego.  Według niektórych badań osoby spożywające większe dawki oleju rybiego mają mniejsze objawy świądu, rumienia i złuszczania się skóry.

1. Dieta bogata w przeciwutleniacze

Dieta w łuszczycy powinna być bogata w naturalne przeciwutleniacze tj.

– selen (produkty zbożowe, zarodki pszenne, ryby morskie, groch, fasola),

– beta-karoten (marchew, morele, czerwona papryka, pietruszka, jarmuż, szpinak),

– witamina C (owoce dzikiej róży, warzywa kapustne, owoce jagodowe, żółte oraz zielone warzywa i owoce),

– flawonoidy (owoce i warzywa).

Dieta obfita w przeciwutleniacze zmniejsza stany zapalne i sprzyja poprawie stanu skóry.

1. Witamina D

Pacjenci z łuszczycą często mają obniżone stężenie witaminy D we krwi. Istotna jest zatem odpowiednia podaż produktów będących źródłem witaminy D tj. mleko, produkty mleczne, rośliny strączkowe, warzywa liściaste, ryby tj. sardynki, szprotki.

1. Nietolerancja na gluten a łuszczyca

Badania naukowe potwierdzają, że nietolerancja na gluten może mieć związek ze zmianami łuszczycowymi. Wyeliminowanie z diety glutenu (produktów z pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa) może powodować cofnięcie się objawów choroby. Nietolerancja glutenu prowadzi do zmiany w strukturze jelita oraz zespołu złego wchłaniania. Gluten zwiększa przepuszczalność jelit i może powodować stany zapalne w organizmie.

1. Czego powinna unikać osoba z łuszczycą?

Alkohol zwiększa produkcję cytokin prozapalnych, wolnych rodników oraz stężenie kwasu arachidonowego, co zwiększa podatność skóry na infekcje i nasila objawy łuszczycy. Alkohol spożywany w nadmiernych ilościach zaostrza stany chorobowe oraz prowadzi do cięższego przebiegu choroby, dlatego powinien być ograniczony. Należy również zrezygnować z ostrych przypraw, żywności o wysokim stopniu przetworzenia, gotowych sosów, tłustego mięsa.

1. Leki a dieta w łuszczycy

Podczas przyjmowania leków – cyklosporyny należy unikać soku grejpfrutowego, ponieważ podwyższa on biodostępność leku nawet do 60%.

1. Zalecane diety – dieta śródziemnomorska

Modelem diety zalecanej w łuszczycy jest m.in. dieta śródziemnomorska.  Dieta ta jest bogata w przeciwutleniacze, flawonoidy, kwasy omega-3. Dieta śródziemnomorska jest uboga w kwas arachidonowy, który stanowi czynnik prozapalny. Kwas ten znajduje się głownie w produktach pochodzenia zwierzęcego tj. mięso wieprzowe. Prawidłowa dieta stanowi niezwykły element w leczeniu łuszczycy oraz chorób układu krążenia.

Jadłospis dla osoby z łuszczycą powinien być ustalony indywidualnie w oparciu o współistniejące choroby oraz styl życia i preferencje smakowe chorego. Prawidłowo zbilansowana dieta, zarówno pod względem białek, tłuszczy, węglowodanów, jak i witamin i składników mineralnych może wpływać korzystnie na proces leczenia osoby z łuszczycą.

Osoby zainteresowane pomocą w ustaleniu diety łuszczycowej zapraszam do kontaktu pod num tel. 535 513 446 (gabinet dietetyczny w Wałczu, ul. Dąbrowskiego 7, piętro 1).

dietetyk medyczny

mgr Patrycja Sankowska

Źródła:

1. Owczarek-Saczonek A., Placek W. „Czy dieta w łuszczycy ma znaczenie?” Przegląd dermatologiczny 2014
  2. Wasiluk D., Ostrowska L. „Czy odpowiednia dieta może być pomocna w leczeniu łuszczycy zwykłej?” Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2012, Tom 18, nr 4
  3. Wolters M.: Diet and psoriasis: experimental and clinical evi­dence.Br. J. Dermatol., 2005, 153, 706 – 71